Salam Metafora

assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Tuesday, January 4, 2011

Yang Lalu Biarlah Berlalu…


Jangan lalu biarlah berlalu…jangan dikenang lagi. Bukan tak boleh meningati masa lalu, “boleh” tetapi perlu bersandarkan kepada redha, iaitu sandarkan pasrah yang tinggi kepada Allah SWT. Jangan salahkan takdir….jangan sesekali ada sedikit pun sifat negatif kepada Allah SWT. Setiap apa yang berlaku pasti dan sebab dan musababnya yang tersendiri dan menjadi rahsia oleh Allah buat sementara waktu.

Wahai sahabat!!! Bangunlah daripada mimpi nyeri semalam…carilah jalan yang terang dalam meniti kehidupan yang akan datang…jangan biarkan diri kira bersedih dengan sejarah atau peristiwa hitam yang pernah kita lalui….

Wahai sahabatku!! jika kita mengenangkan peristiwa lalu kita pasti akan hidup dalam keadaan kesedihan yang berpanjangan. Hanya sesetangah orang sahaja yang mampu berfikir positif mengenai sejarah hitam yang mereka laluai dan terus bangun untuk meniti kehidupan yang baru dengan lebih baik.. jika seseorang itu membiarkan mimpi nyeri semalam menganggu kehidupan….sudah pasti masalah jiwa dan tekan perasan akan menguasai…jadi ramai orang yang sakit jiwa dan hidup dalam keadaan murung…ketika ini syaitan penyesat hidup ketawa dengan terbahak2 dan mengatakan “ anak adam sedah tewas dan kalah dengan pujuk rayuku”.

Hal ini juga sering berlaku kepada remaja hari ini.. apabila mereka putus cinta atau bercerai kasih dengan pasangan mereka, mereka lebih suka mengambil jalan pintas untuk mendapatkan apa yang mereka kehendaki. Mereka tidak fikir lagi soal dosa dan pahala… yang mereka tahu keinginan dan kehendak mereka dapat dipenuhi…jadi timbullah pelbagai masalah dalam kalangan ramaja….saya masih ingat lagi suatu peristawa yang berlaku di negeri Perlis…remaja berusia 13 ke 14 tahun tah..yang ingin terjun dari bangunan gara-gara cintanya ditolak oleh perempuan….sedihnya….umat Islam sekarang sudah tipis akidahnya…sudah tidak kenal siapa penciptanya, hanya kerana masalah bercinta meraka sanggup mengadai maruah agama…

Mengingati masa lalu dan menghadirkan kembali dalam kehidupan kita sekarang, kemudian bersedih dan berduka atas kegagalan hidup merupakan suatu tindakan yang bodoh yang tidak boleh diterima akal fikiran yang waras. Mengenangkan kembali boleh diumpamakan seperti membunuh semangat sendiri, membunuh harapan dan menghalang diri untuk bangun dan berjuang untuk terus hidup.

Wahai umat Islam.. janganlah anda hidup dalam mimpi nyeri semalam dan mimpi-mimpi masa lalu atau dibawah bayang-bayang anda sendiri. Angkatlah diri daripada berada dibawah penjara bayang2 yang menghatui diri anda…banyaklah beribadah dan mengingati Tuhan….jangan sesekali salahkan Allah atas apa yang berlaku atas diri kita dahulu. Allah tidak akan menzalimi seseorang hamba itu. Anggaplah ia sebagai ujian meniti kehidupan… jika kita menganggap ia sebagai ujian kita lebih rasa tenang dalam meneruskan hidup….” Kenapa Allah uji kita???” Allah uji kita sebab dia sayang kepada kita!...kalau dia tak sayang kepada kita sudah pasti Allah membiarkan kita dalam dosa-dosa yang berpanjangan…selain itu “ mengapa Allah uji kita?” Allah uji kita sbab dia hendak mengampunkan dosa2 kita yang lalu…. Selain itu Allah uji kita sebab dia nak mentarbiah diri kita secara terus bagaimana cara nak mengahdapi sabar…..kita sll dengar orang kata bersabar!!! Mudah untuk mengatakan sabar tetapi susah untuk melaksanakan sabar tersebut. Apabila ujian tersebut terkena kepada batang hudung kita…baru kita tahu tinggi ke rendah langit….berat ke ringan bebanan yang kita tanggung selama ini….

Wahai sahabat!!! Jangan membiarkan kita terus-terus tenggelam dalam masa lalu….orang yang berusaha untuk kembali ke masa lalu tidak ubah seperti orang yang mengiling tepung. Padahal dirinya sendiri yang tergiling didalamnya. Ada kata2 nenek moyang kita dulu yang patut direnungkan” jgnlah kalian mengeluarkan mayat-mayat itu daripada kuburnya”. Kata-kata ini memberi gambaran dan makan yang sangat dalam sama-sama kita fikirkan…

Perhatian!!!!

* Sempena tahun baru ini berazamlah dan berhijarahlah diri untuk menjadi hamba Allah yang lebih baik lagi daripada tahun lepas…..

* Berusaha bersungguh-sungguh dalam hendak mengejar ibadah dan ketaqwaan kepada Allah SWT…

* Cintailah Allah dan Rasul lebih daripada segalanya…kerana cinta Allah itu cinta hakiki dan nabi Muhammad itu kekasih Allah….

* Tinggallah mimpi lalu dan bina hidup baru untuk terus idup dan meniti kehidupan yang lebih sempurna dalam erti kata mengenali Allah dengan sebenar-benarnya.

No comments: